Konsumentsajten som har 170 000 betalande prenumeranter

Sedan New York Times valde att lägga ned sin betaltjänst och öppna alla arkiv har debatten om huruvida man kan ta betalt för innehåll på nätet tagit fart. Alla verkar vänta på att Rupert Murdoch ska öppna upp det klassiska skolexemplet på ATT det går att ta betalt, Wall Street Journal.

Jag har ingen benhård åsikt i ämnet. Men jag tror fortfarande att det GÅR att ta betalt för bra innehåll. Dock inte nyheter.

På engelska konferensen Society of Editors rapporterar den icke-vinstdrivande konsumentsajten Which? att man lyckats locka 170 000 prenumeranter till sin betaltjänst. Visserligen kör de med ett kampanjerbjudande på 1 pund för en månad, men sedan är ordinarie pris £7,75 per månad, cirka 100 kronor. Det är lite mer än Aftonbladet Plus 19 kronor/månad…

Sajten erbjuder produktrecensioner och köpråd, idag kan man läsa om GPS:r, bärbara datorer och ett test av 24 bilbarnstolar. Till sajten hör också en tidning, med dryga halvmiljonen prenumeranter. Känns väldigt mycket som Råd & rön. När vågar de göra samma satsning?